הקול האנושי - תעודת הזהות הנסתרת (או - מדוע הקול האנושי עושה לי את זה)
top of page
חיפוש

הקול האנושי - תעודת הזהות הנסתרת (או - מדוע הקול האנושי עושה לי את זה)



מדוע הקול האנושי במוסיקה מרגש אותי יותר מכל כלי אחר?

מכיוון שהגוף שלנו מלא תדרים, מלא תהודה, מלא איברי תהודה המניעים כל תא בגוף שלנו. ככל שהקול מגוון יותר? כך כל תא וחלק בגוף שלי מתעורר ומגיב. כשתעודת הזהות של משמיע הקול ברורה, צלולה, איכותית ומתלווה אליה הרמוניה? אני מתמכרת.


נתחיל עם אחד החברים היותר מדהימים שלי שבמקרה גם זמר בס ואחד הטובים בעולם. גם עם נוכחות וכריזמה עצומים אבל הקול... אח הקול.... בבקשה: Greer Grimsley

תקשיבו ותחליטו לבד; https://www.youtube.com/watch?v=GxL01Nkc4IE


כל חיי אני חוקרת את הקול האנושי, בדיבור, במוסיקה ובעיקר מרתק אותי להבין מדוע מגיבה חזק כל כך. זה מתחיל עם כל אדם שאני שומעת מדבר או שר. ישר אני חושבת, איך דרך הדיבור או השירה נותנים הצצה מרתקת לתעודת הזהות שלו ויכולת הביטוי הרגשי שלו ובכלל, איזו כמות מידע ניתן לקבל מהקשבה לקול.


גדלתי עם אופרה ואני מקשיבה להרבה סוגי מוסיקה, אבל, לא פחות לדממה. בלי הדממה לא אוכל לשמוע את המחשבות שלי שמייצרות סימפוניות לעיתים ממש לא הרמוניות ובלי השקט לא אוכל לחלק הנחיות למוחי העמוס.

בימים אלה אני חוקרת לעומק זמר צעיר מקזחסטן, ששר ב- 7 אוקטבות שגם ה-1.90 שלו לא מזיקים חח..(ביונסה לדוגמא? 4 אוקטבות) השירה שלו באה עם רגש שמגיע ללב לכבד, לכליות, לראש, לחזה, לגב ועד קצות אצבעות הידיים והרגליים של כל מי ששומע אותו.

שמו - Dimash Kudaibergen ומצרפת לינק לשני שירים שלו. כתבו לי מה דעתכם?


מיתרי הקול האנושי הם פלא גדול ובעלי יכולת גמישות יוצאת דופן. כל אחד מאיתנו גידל את הקול שלו אבל זהו רק חלק זעיר מהמנעד והיכולת הלא מנוצלת.

סקירה טכנית קצרה על תהליך יצירת הקול:

הקול האנושי והנשימה יוצרים מעגל מחזורי שווה. כלומר למיתרים ולנשימה יש השתתפות של 50% במחזור אחד שלוקח שניות. מיתרי הקול נפתחים ונסגרים והאויר נכנס ויוצא.

מיתרי הקול נמתחים ומתקצרים, הרטט עולה כשהצליל גבוה, הרטט יורד כשהצליל נמוך.

זה התהליך בקצרה.


אבל - השמעת הקול אינה האלמנט היחיד שאנחנו זקוקים לו, תהודה היא הסיבה שאנחנו שומעים את הצליל שהמיתרים מפיקים.

על מנת שתתקיים תהודה, אנחנו זקוקים לאברי תהודה, מאחר והיא, (התהודה) נקבעת על פי עומק הנשימה, עוצמת הקול וגובה הצליל.

הגוף שלנו מלא איברי תהודה. הגרון שלנו, החזה, הראש, הבטן, האגן - כל האיברים בקדמת הגוף. כולם יכולים להרגיש את התהודה אבל לא לכולם יש מבנה המאפשר תהודה גדולה.


התנסות קטנה:

קחו נשימה עמוקה, סגרו שפתיים והשמיעו המהום בצליל הנמוך ביותר שאתן יכולות. איפה התהודה מורגשת?

קחו שוב אוויר סגר ושפתיים והשמיעו המהום גבוה יותר - היכן עכשיו? וכך תעלו ותרדו והתשובה כל כך פשוטה ומובנת שלא צריך הסברים נוספים.

אגב - כשאתם משמיעים המהום? המים בגוף שלכם עושים בדיוק את זה.


עוד מילה על תהודה; תהודה נוצרת ממפגש של שני גופים. מיתרי הקול נפגשים ובעזרת האוויר יוצרים צליל. הצליל הזה נפגש עם האוזניים שלנו - במפגש קורה משהו. תהודת הקול משפיעה על השומע כמו גם על משמיע הצליל. כלומר - הקול האנושי הוא התקשורת העיקרית ביננו וככזאת - חייבת להיות עשירה כדי שתוכל לבטא את קשת הרגשות האנושיים העצומה.

לתהודה אלף גוונים, כפי שאני חוזרת ואומרת בלימוד שלי את שיטת אקיוטוניקס. יש כל כך הרבה איכויות שמספרות שפה עשירה מאוד שאני מבינה אותה, "קוראת" אותה, יודעת את האדם שמולי.

אני "רואה" בקול תקשורת של האדם עם עצמו ועם הסביבה, קשר ישיר לרגשות והבעה ובעצם מה עוד צריך?

הקולנים שלי (או...בעלי והילדים)

בקליניקה שלי, כל המידע הזה מתאחד עם הצלילים שאני עובדת איתם ויוצרים דיאלוג באמת קסום ביותר. התהליך תמיד מתחיל בהקשבה, התבוננות, בחירת הקולנים והפעמונים, המרווחים המוסיקליים המתאימים ובסוף הטיפול הקול והכול עוברים שינוי עמוק.


  סרטון על הקליניקה שלי

                                 https://www.youtube.com/watch?v=gM9eFh0Wr5I


כשמגיע אלי מטופלת אני מייד שומעת איזו תהודה הקול שלה משמיע בגוף שלה.

האם היא מדברת מהגרון - האם התהודה יורדת מתחת לגרון - אל הגוף? אם היא מאנפפת באנפוף, האם הקול יורד מעבר לראש? הקול הצרוד, המתאמץ, כאילו מושאל ממישהו אחר? וכד'.

כל קול מכיל בתוכו מידע עצום על מצבו של האדם, ברמות שונות.


אם תשימו לב לדיבור של אנשים סביבכם תוכלו לזהות מהר מאוד את התגובה שלכן לקול, בעיקר כשהוא לא נעים לאוזן. לפעמים לא ברור למה, לפעמים הדיבור ממש מכניס מתח, לפעמים הוא כזה נעים שרק תרצו עוד ועוד ממנו.

תגובת חומר מתהודת צליל

ועדיין נותרת השאלה - מדוע הקול האנושי במוסיקה מרגש אותי יותר מכל כלי אחר?

התשובה - הגוף שלנו מלא תדרים, מלא תהודה, מלא איברי תהודה המניעים כל תא בגוף שלנו. ככל שמשמיע הקול מגוון יותר? כך כל חלק בגוף שלי מתעורר ומגיב. כשתעודת הזהות של משמיע הקול ברורה, צלולה, איכותית ומתלווה אליה הרמוניה? אני מתמכרת.


אם בא לכן לשמוע עוד - אני פה.

052-5622168







32 צפיות0 תגובות
bottom of page